Aanvragen van gegevens

Gezondheids(zorg)data-agentschap

Het aanvragen van gezondheidsgegevens stelt onderzoekers, zorgprofessionals en beleidsmakers in staat om toegang te verkrijgen tot gezondheids(zorg)- en gezondheids(zorg)-gerelateerde gegevens voor onderzoek, verbetering van de gezondheidszorg en beleidsvorming.

Identificeer de gewenste gegevens 

Gegevenscataloog

Doorzoek de gegevenscataloog om specifieke datasets te vinden die aan uw vraag voldoen.

  • Indien u de gewenste metagegevens in de gegevenscataloog heeft gevonden, noteer dan zowel de naam van de bijbehorende dataset als de gegevensaanbieder die deze gegevens aanbiedt.
  • Indien u de gewenste gegevens niet in de gegevenscataloog heeft gevonden, voorzie dan een gedetailleerde beschrijving van de gewenste gegevens wanneer u een gegevensverzoek indient.

Het Gezondheidszorg Data-Agentschap (GDA) is een organisatie in ontwikkeling. Er zullen steeds meer gegevens beschikbaar komen in de gegevenscataloog, dus raadpleeg deze altijd voordat u gegevens aanvraagt.

 

Dien uw gegevensaanvraag in

Aanvraagformulier

Dien uw gegevensaanvraag in door het aanvraagformulier in te vullen. Zodra uw formulier is ingediend, zal een casemanager van het Gezondheids(zorg)Data-Agentschap uw aanvraag analyseren. Op basis van uw specifieke aanvraag kan het nodig zijn een uitgebreide vervolgvragenlijst in te vullen om verdere informatie te verzamelen nodig om uw specifieke aanvraag te verwerken.

Niet zeker of je aanvraag haalbaar is?

Haalbaarheid gegevensaanvraag formulier

Door het beantwoorden van enkele vragen, is het mogelijk om binnen 2 minuten te controleren of uw verzoek door de GDA kan worden verwerkt. 

Verwerking van de aanvraag

Gegevensaanvraag

data request diagram

1. Aanvraag indienen: Een gegevensgebruiker die op zoek is naar gegevens voor hergebruik, een vraag te beantwoorden, enz. formuleert zijn verzoek via het aanvraagformulier dat beschikbaar is op onze website. 

2. Analyse van de aanvraag: De aanvraag wordt toegewezen aan één van de casemanagers die verantwoordelijk zal zijn voor het begeleiden van de aanvraag van indiening tot sluiting. De toegewezen casemanager analyseert de aanvraag om specifieke vereisten vast te stellen, de haalbaarheid ervan te beoordelen en de gegevenshouder(s) te identificeren. Indien er nood is aan meer informatie, verfijningen of verduidelijkingen van de aanvraag, neemt de casemanager contact op met de aanvrager. 

3. Koppeling van de aanvraag: De potentiële gegevenshouder die in de vorige stappen is geïdentificeerd, wordt vervolgens door de casemanager gecontacteerd om zijn/haar betrokkenheid te bevestigen. In het geval dat er meerdere gegevenshouders betrokken zijn en afhankelijk van het type verzoek, kan het nodig zijn contact op te nemen met een 'Trusted Third Party' (TTP). Deze TTP voert de koppeling en pseudonimisering van de gegevens uit. 

4a. Validatie van de aanvraag: De gegevenshouder(s) beoordeelt/beoordelen de haalbaarheid en beslissen formeel om door te gaan met het leveren van de benodigde gegevens of om de aanvraag te weigeren. 

4b. Betrokkeneid van IVC: Voor aanvragen die gepseudonimiseerde individuele gegevens omvatten, kan het nodig zijn het Informatieveiligheidscomité (IVC) te betrekken. In dit geval zal de GDA-casemanager de IVC-procedure ondersteunen om het advies van het comité te krijgen. Als het advies negatief is, kan de aanvraag niet worden verwerkt en zal de aanvrager op de hoogte worden gebracht van het besluit. Samen met de gegevens-gebruiker, zal de casemanager alternatieve mogelijkheden voor toegang tot de gegevens bekijken. Voor extra toelichting bij het in te vullen IVC formulier, kan u dit document raadplegen : 

5. Voorbereiding van de gegevens: De gegevenshouder die betrokken is bij de aanvraag zal dan de benodigde gegevens(set) en bijbehorende metadata voorbereiden en overhandigen aan de GDA, een tussenpersoon of direct aan de aanvrager (dit laatste tot implementatie van de EHDS), afhankelijk van de gevoeligheid van de gegevens. Als er meerdere gegevenshouders betrokken zijn, zullen zij samenwerken aan de voorbereiding van de gegevens met behulp van een TTP. 

6. Controle van de ontvangen gegevens: Zodra de aanvrager de gegevens heeft ontvangen, moet hij/zij controleren of deze voldoen aan zijn/haar oorspronkelijke vraag en dit bevestigen aan de GDA. 

7. Afsluiting van de aanvraag: Na bevestiging dat de gegevens geschikt zijn voor het doel, sluit de GDA-casemanager de aanvraag en stuurt het feedbackformulier naar de aanvrager.